Forberedelse til ultramaraton

Løpe langs Harestuvannet. Vegetarløperen I september i år skal jeg løpe mitt første ultramaraton - Nordmarka Ultra Challenge på 54 km i Nordmarka. Les om konkurransen her.

Nordmarka Ultra Challenge er mye tøffere enn et vanlig maraton. Vanlige maraton går på asfaltvei, har oppmerket løype og matstasjoner hver 5. kilometer. Nordmarka Ultra Challenge går på sti i skogen, man må finne veien selv og man må ha med alt av mat og drikke i sekken. Litt av en forskjell!

For å forberede meg har jeg tatt del langturer i skogen med løping og ski. Alt fra 2-8 timer. På sånne langturer må man spise underveis for å ikke gå tom for energi. Olympiatoppen skriver at det er viktig å tilføre karbohydrater på økter på over en time.

Utholdenhetstrening og vegetarmat

Hva spiser en veganer eller vegetarianer under utholdenhetstrening? Gjerne det Olympiatoppen anbefaler for ultra utholdenhetsidretter- müslibarer, sportsbarer, brød med syltetøy og varme supper. I tillegg er det fint med sportsdrikke, gels og bananer. Les mer om mat under trening på sidene til Olympiatoppen.

Jeg foretrekker energibarer uten animalske ingredienser. Dette er bedre for helsa, for dyrene og for miljøet. Det finnes flere veganske energibarer å få kjøpt. Blant annet Clif energibarer og Raw Bite. Raw Bite kan du kjøpe på Narvesen og 7Eleven. Det er også mulig å lage veganske proteinbarer selv.