Restitusjon etter trening og vegetarmat

Jeg hadde to ekstra harde treningsøkter i går - først en løpetur på 9 km med stigning på 260 meter, og så sykling i motbakker på raceren min på ettermiddagen. Jeg ga på det jeg hadde. Jeg hadde forventet å bli superstøl, for da jeg satt på sofaen i går kveld kjentes det som jeg fortsatt hadde syre i beina!

Men nei, jeg ble ikke støl i det hele tatt. Er det vegetarmaten som hjelper på restitusjonen?

Jeg vet om to veganske toppidrettsutøvere som forteller at de restituerer bedre og raskere på vegansk kosthold - Scott Jurek og Brendan Brazier.

Scott Jurek er i toppsjiktet blant ultraløpere og har vunnet det meste i løp på 100 km og oppover. Du kjenner han kanskje fra boka Born to Run av Christopher McDougall. Du kan lese om hva Scott selv forteller om løping, restitusjon og vegansk kosthold i hans egen bok Eat and Run.

Også den tidligere proffe triatleten Brendan Brazier forteller at han restituerer bedre på vegansk kosthold. Han konkurrerte i ironman, som er 3,8 km svømming, 180 km sykling og 42 km løping. Han har lansert sin egen veganske sportsernæring og skrevet bok med mye interessant info. Sjekk ut boka hans Thrive: The Vegan Nutrition Guide to Optimal Performance in Sports and Life.

Så vidt jeg vet er det ikke gjort noe forskning på temaet restitusjon og vegansk kosthold, men dette hadde det vært veldig interessant å vite mer om!

I mellomtiden kan vi kose oss med litt veganske wraps med bønnedip, avocado og salat:)

Veganske wraps 3. Vegetarløperen.

Bønnedippen er laget av kidneybønner, olivenolje, sitronsaft, salt og pepper.

Veganske wraps. Vegetarløperen.