Hjemmelagde veganske energibarer

Energibarer er dyre å kjøpe, men lette og billige å lage! Dessuten kan du få dem ekstra gode og sunne når du lager dem selv. Ingen melkepulver eller konserveringsstoffer - bare 100% rene råvarer. Disse energibarene er raw, så ingen steking nødvendig. Superenkelt!

Råvarer til hjemmelagde energibarer. Veganske. Vegetarløperen.

Denne måten å lage energibarer på har jeg hentet fra den veganske topptriatleten Brendan Brazier. Han har delt denne fremgangsmåten i sin bok Thrive: The Vegan Nutrition Guide to Optimal Performance in Sports and Life.

Slik går du frem for å lage veganske energibarer

Start med råvarene - dadler og tørkede aprikoser + nøtter. Bruk hvilke nøtter du vil. Cashew og mandler passer bra. Du kan også bruke litt 4korn, gojibær og proteinpulver hvis du vil, men det er ikke nødvendig. Du trenger omtrent 1/3 dadler og aprikoser, og resten tørrvarer.

Du skal blende alle råvarene hver for seg i food processoren, og så blande dem sammen til slutt. Dadlene og de tørkede aprikosene får alt til å henge sammen fordi de er så klissete.

Start med å blende alle råvarene hver for seg:

Råvarer til veganske energibarer. Cashewnøtter. Vegetarløperen.

Blend til du får finmalt alle råvarene:

4korn til veganske energibarer. Vegetarløperen.

Gojibærene kan blendes til de blir nesten pulver:

Blendede gojibær til veganske energibarer. Vegetarløperen.

Aprikosene og dadlene blir klissete av blending og får alle råvarene til å henge sammen:

Blendede dadler til veganske energibarer. Vegetarløperen.

Bland til slutt sammen alle de blendede råvarene:

Blendede råvarer til veganske energibarer. Vegetarløperen.

Hvis blandingen blir for tørr kan du ha oppi litt mer dadler eller tørkede aprikoser. Eventuelt bittelitt vann eller sitronsaft.

Hvis blandingen er for våt tar du oppi mer nøtter eller andre tørre råvarer.

Blandingen er bra når du klarer å forme den og rulle ut med fingrene:

Veganske energibarer. Vegetarløperen.

Hver bar kan pakkes i mellomleggspapir, så de er enkle å ta med seg når du skal ut:

Veganske energibarer. Pakket i boks. Vegetarløperen.

Det er lurt å oppbevare energibarene i fryseren siden de er raw. De blir ikke harde av å bli fryst, så du kan ta dem rett ut av fryseren og spise dem.

Så lett er det å lage hjemmelagde veganske energibarer! De er perfekte å ha i treningsbaggen, og kan også tas med på løpe- eller sykkeltur.

Takk til topptriatlet Brendan Brazier for å ha lært oss å lage superenkle veganske energibarer!

God trening!:)