Trenger du motivasjon til å trene?

Sliter du med å komme deg opp av sofaen? Vil du være mer aktiv, men klarer ikke å motivere deg? Da bør du lese videre. Jeg er blitt oppfordret fra en som følger bloggen om å gi motivasjonstips til de som egentlig ikke liker å trene. Dette synes jeg er en bra oppfordring - et ønske om å trene er første steg på veien til å bli aktiv! Her er mine tips:

1. Sett et mål for treningen

Dette er det aller viktigste. Du må ha et mål for det du driver med. Et godt mål kan være å delta i en konkurranse. Dette målet er helt konkret og får det kanskje til å krible litt i magen, noe som er viktig for at du faktisk setter i gang. Et vagt mål om å "trene mer" kommer ikke til å funke - det er ikke motiverende nok, og er vanskelig å måle.

Nå for tiden har jeg ekstra mye motivasjon for å trene - jeg skal nemlig konkurrere i Ostseeman 3. august. Dette er en ironman-distanse i triatlon, hvor jeg skal svømme 3,8 km, så sykle 180 km og til slutt løpe maraton på 42 km. Sammenlagt blir dette en utfordring som er ganske skremmende, så det er topp motivasjon for å trene så bra som mulig!

En annen ting du kan sette deg som mål, er å lære deg noe nytt. For eksempel å crawle.

Da jeg meldte meg inn i klubben Oslofjord Triatlon for 3 år siden kunne jeg nesten ikke svømme. Jeg svømte med hodet over vann, og det gikk alt annet enn fort. Men jeg bestemte meg for å lære å crawle, så de siste årene har jeg brukt masse tid i vannet for å lære meg teknikken. Det er utrolig gøy når resultatetene kommer, og dessuten kommer jo kondisen samtidig!

 2. Godta at det er vondt i starten

Er du utrent er det vondt når du begynner å løpe. Eller sykle. Eller svømme. Oksygenopptaket ditt er dårlig og du blir anpusten med en gang. Kanskje får du syre i beina også. Og skyhøy puls. Du blir helt garantert skikkelig støl i tillegg. Dette er normalt, og det går over etterhvert som du blir bedre trent. Tenk på målet ditt der fremme og godta at dette er en overgangsperiode hvor du gjør kroppen din i stand til å prestere!

3. Tren sammen med noen

Å trene sammen med noen er motivasjon i seg selv og dessuten mye koseligere enn å trene alene. Bare ikke fall for fristelsen til å droppe trening hvis treningspartneren din avlyser en dag!

Jeg trener masse sammen med kjæresten min. Det er superkos!

4. Spis masse god plantekost når du kommer hjem

Dette er veldig bra motivasjon for meg. Jeg lager ofte masse deilig mat på forhånd som jeg kan spise med en gang jeg er tilbake fra trening.

Plantekost kan du spise masse av med god samvittighet. Det er bra for helsa, for dyrene og for miljøet.

Enda en fordel med plantekost er at veggiser gjennomsnittlig er betydelig slankere enn de som spiser kjøtt! Da går det fint an å ta seg litt snacks også!

5. Kom i gang!

Det er ikke noe å vente på - bare kom i gang!