Kombinere trening og jobb

Synes du det er vanskelig å kombinere trening og jobb? Da er du ikke alene! Jeg synes dette kan være vanskelig selv. Derimot er det lett å tro at andre får det til på en helt super måte når man leser saker som dette:

Dei kombinerer utdanning med trening på toppnivå

Fitnessutøver Ida Øian kombinerte fulltidsjobb, grunnfagsstudier, masterstudier og trening

Etter å ha søkt litt informasjon om temaet, ser jeg derimot at det er masse folk som ikke skjønner hvordan de skal klare å kombinere full jobb eller studier med trening og alle forpliktelser i livet ellers.

Forumer på blant annet fitnessbloggen.no, ung.no og kvinneguiden.no har alle poster fra folk som lurer på hvordan man egentlig skal klare å få det til.

Det er masse råd å finne på nett, og dette er noen av de vanligste:

- Planlegg dagen på forhånd
- Prioritér treningen
- Stå opp tidlig om morgenen
- Ta heller litt trening enn ingen trening
- Tren smart

Jeg har selv fulgt mange av disse rådene. Erfaringen min er at det går fint å kombinere jobb med mye trening hvis jeg kun prioriterer disse tingene. Har jeg derimot også lyst til å være sosial, male huset, gå på foredrag eller debatter, eller bare finne på noe helt annet blir det med ett mye vanskeligere.

I fjor forsøkte jeg å trene til Oppland X-treme Triathlon. Det var en utvidet ironman som krevde at jeg burde trene 8-14 timer i uka. Jeg klarte derimot aldri å trene mer enn 7 timer i uka, uavhengig av hvor godt jeg prøvde å planlegge. Jeg fikk det rett og slett ikke til. Frustrasjonen ble enorm og det endte med at jeg trakk meg fra konkurransen. Godt var det, for jeg tror jeg hadde slitt meg ut i oppkjøringen med å få endene til å møtes.

Nå i ettertid har jeg tre gode råd å gi meg selv:

- Ikke ta trening og jobb for alvorlig
- Gi litt faen
- Tren når du faktisk har lyst

Kanskje dette er råd som funker for flere enn meg?

Min erfaring er i alle fall at hvis jeg prøver for hardt blir det rett og slett ikke gøy lenger. En stram tidsplan jeg ikke klarer å følge fører til frustrasjon og tap av motivasjon.

Trening er egentlig helt supert for å få godt humør. Nå skal jeg forsøke å holde treningen på det planet og ikke ødelegge med for strenge regimer og planer jeg ikke klarer å holde.

Har DU noen erfaringer? Del i kommentarfeltet under!

Det går alltid an å kombinere trening med andre ting, men det er ikke alltid det funker helt som planlagt innenfor et stramt tidsskjema. Dagen jeg tok dette bildet hadde jeg planlagt 3 timers sykling, og endte opp med å bruke 30 min i forkant bare på å finne ting jeg kunne se på mens jeg syklet!

Det går alltid an å kombinere trening med andre ting, men det er ikke alltid det funker helt som planlagt innenfor et stramt tidsskjema. Dagen jeg tok dette bildet hadde jeg planlagt 3 timers sykling, og endte opp med å bruke 30 min i forkant bare på å finne ting jeg kunne se på mens jeg syklet!

Hold motivasjonen oppe med trening som er gøy og hvor du kan kose deg skikkelig!:-D

Hold motivasjonen oppe med trening som er gøy og hvor du kan kose deg skikkelig!:-D