Triatlon

Kutter triatlon og satser på maraton for å spare tid, penger og frustrasjon

Jeg har bestemt meg for å kutte triatlon og satse på maraton. Det føles som en liten skilsmisse, men samtidig føles det veldig riktig.

Å trene til ironmandistansen i triatlon tar utrolig mye tid. Man trenger utrolige mengder med trening for at man skal klare å prestere i en konkurranse som består av 3,8 km svømming, 180 km sykling og 42 km løping.

Siden i fjor sommer har jeg bare klart å trene rundt 7 timer i uka - uavhengig av hva jeg opprinnelig har planlagt. Det er ikke nok. 

I tillegg krever triatlon utrolig mye innsats i hver idrett for å bli god i den. Jeg føler at den tiden jeg bruker på trening blir skrapt utover alt for mye på en gang. 

På toppen av det hele kommer alt utstyret triatlon krever. Her har jeg investert drøssevis av kroner, og jeg kunne lett ha investert enda mer. Men det avgjørende er jo at du er avhengig av utstyret. Uten fungerende sykkel får du ikke fullført konkurransen. Og akkurat det skjedde meg i Ostseeman ironmandistanse triatlon i fjor. Dette er kanskje det mest frusterende - å være avhengig av utstyr og måtte bryte en konkurranse fordi utstyret ikke funker når man selv er i god form.

For å spare tid, penger og frustrasjon har jeg derfor bestemt meg for å kutte triatlon og satse på maraton.

Med 7 timers trening i uka vil jeg klare å få inn den treningen jeg trenger frem mot et maraton. Jeg vil til og med klare å inkludere skadeforebyggende styrke og tøying i den tiden. Dessuten får jeg konsentrert all treningen rundt 1 idrett, i stedet for å spre ressursene ut på hele 3 idretter. Nå blir det mye mer kvalitet!

Med maraton slipper jeg også å være avhengig av utstyr. Nå er det bare min egen kropp som skal funke, og jeg slipper å bekymre meg for sykkelinnstilling, kjeder, boss, kassetter, og andre sykkeldeler som må skiftes og tas vare på. Det er rett og slett en befrielse å slippe unna alt utstyret!

 Løping er fantastisk! Du trenger bare å stole på egen kropp og trening - og så er det fint med et par gode sko. Så herlig enkelt og greit!

Løping er fantastisk! Du trenger bare å stole på egen kropp og trening - og så er det fint med et par gode sko. Så herlig enkelt og greit!

Jeg gleder meg skikkelig til å ha fullt fokus på maraton fremover. Første konkurranse er i Holmestrand 11. april, og så følger 45 km-løpet Ecotrail i mai. Etter det har jeg tenkt å fylle på med konkurranser utover sommeren og høsten.

Har du opplevd noe lignende rundt trening og triatlon, eller har du noen tanker rundt det? Fortell! 

 Her står jeg med en  gammel damesykkel i Ostseeman ironmandistanse triatlon  i 2014. Raceren min brøt sammen, og jeg måtte låne denne for å klare å komme meg tilbake til startområdet. Nå er jeg lei av utstyr og satser heller på maraton.

Her står jeg med en gammel damesykkel i Ostseeman ironmandistanse triatlon i 2014. Raceren min brøt sammen, og jeg måtte låne denne for å klare å komme meg tilbake til startområdet. Nå er jeg lei av utstyr og satser heller på maraton.

Min Ostseeman: 4 km svøm, sykkelsammenbrudd etter 50 km + maraton

Jeg deltok på Ostseeman ironmandistanse triatlon i Tyskland i helgen. Her skal man svømme 3,8 km, sykle 180 km og så løpe maraton på 42 km. Min dag gikk ikke heeelt som planlagt - sykkelen min brøt nemlig sammen etter 50 km! Etter å ha trent til denne konkurransen siden desember i fjor, var dette tidenes nedtur. Dagen endte likevel ganske OK - til og med med noen høydepunkter!

Svømmestart Ostseeman triatlon ironmandistanse. Vegetarløperen.

Svømmestart. 900 triatleter i vannet på en gang! Jeg svømte først for rolig, og så for langt, så totalt svømte jeg vel i hvert fall 4 km. Men pytt-pytt - jeg gjorde i alle fall unna svømmeetappen!

Etter svømmingen syklet jeg 50 km. Så ville ikke bakhjulet følge med rundt lenger da jeg tråkket. Jeg trodde det skulle være mulig å fikse, men nei. Jeg fikk assistanse av masse løypevakter som alle endte opp med å si det samme: "Sykkelen din er kaputt". Og jeg som nettopp hadde hatt den på verksted!

Dette var en meganedtur, for å si det mildt. Konkurransen var offisielt over for min del.

Etter å ha ventet i løypa 2-3 timer på å bli kjørt tilbake til start, kom en hyggelig nabo med en gammel damesykkel jeg kunne bruke. Den var minst 20 år gammel, hadde ikke gir og ingen fungerende håndbrems!

Vegetarløpren. Nødsykkel på Ostseeman ironmandistanse triatlon.

Hadde jeg ikke mistet så mye tid på ventingen kunne jeg forsøkt å sykle de resterende 120 km på denne gamle sykkelen. Men med 2.5 time til cutt off var det umulig. Dermed syklet jeg bare tilbake til start - i sokkelesten med sykkelskoene på bagasjebrettet!

Denne sykkelturen var utrolig morsom. Både publikum og triatleter heiet, ga meg tommelen opp og ropte "Respekt" til meg. Jeg holdt på å le meg ihjel. Det absolutte høydepunktet kom da jeg klarte å sykle forbi en på temposykkel i en motbakke. For en fantastisk absurd opplevelse!!!

Da jeg kom til startområdet fikk jeg til og med lov til å løpe maratonet - uten tidtaking, selvfølgelig. Offisielt var jo konkurransen min over, så jeg hadde ikke trengt å løpe, men det ville vært for kjipt. Jeg hadde jo planlagt å løpe maraton den dagen!

Vegetarløperen. Maraton. Ostseeman ironman triatlon.

De siste negative tankene rundt sykkelsammenbruddet forsvant da jeg løp. Løping er utrolig bra for å rense opp i hodet! 42 km er vondt, men det er godt likevel.

Alt i alt ble dette dermed en ganske ok dag! Etter to uker med nedtrappet trening hadde jeg masse overskudd i kroppen, og jeg fikk tatt det ut på 4 km svømming, 60 km sykling og et maraton.

Nå må jeg bare finne en ny ironmandistanse å melde meg på så jeg kan bli en ordentlig jernkvinne. Good karma for the win!

Jeg deltar på Ostseeman ironmandistanse triatlon i Tyskland 3. august

Nå begynner moroa! Jeg er nå i Glücksburg, Tyskland for å delta i Ostseeman ironmandistanse triatlon på søndag. Startskuddet går i morgen kl 07. Vi er 1500 triatleter fra hele verden som skal svømme 3,8 km, sykle 180 km og så løpe maraton på 42 km. Dette kommer til å ta meg 14-15 timer. Jeg regner med å være i mål rundt kl 21-22. Jeg skal gjøre dette på vegankost, og jeg har allerede møtt og hatt en løpetur med en annen veggis-triatlet.

Ostseeman ironmandistanse triatlon. Folkefest. Vegetarløperen.

Her i byen er det nesten folkefest nå. I går ønsket borgmesteren i byen triatletene velkommen, og så var det nasjonsmarsj med flaggene til alle som deltar.

Ostseeman ironmandistanse triatlon. Pastaparty. Vegetarløperen.

Pastaparty for alle triatletene! Pastaparty er tradisjon på store triatlonstevner. Viktig å lade opp med karbohydrater før kraftanstrengelsen på søndag!

Ostseeman ironmandistanse triatlon. Pastaparty. Vegetarløperen.

Da er det bare å carbloade så mye man kan frem til i morgen! Tyskland er forresten et bra land å være veggis i. De hadde veganalternativ på pastapartyet, og i butikkene bugner det med masse deilig veganmat det er vanskelig å få tak i i Norge!

Tuddal triatlon - et grønt eventyr i Telemark!

- Innlegget inneholder reklame for Rawbite som Green Adventure har sponset meg med. Green Adventure har også dekket konkurranseutgiftene for meg -

I helgen var jeg med på Tuddal Triatlon i Telemark - en fantastisk konkurranse i nydelige bygdeomgivelser hvor vinnerne får en rosemalt bolle<3.

Her står jeg i mål etter et kort og effektiv sprinttriatlon. 650 m svømming, 20 km sykling og 5,5 km løping. Å konkurrere i Tuddal er superkos - her sykler man forbi husflid og snikkarverksted, og løper forbi stabbur etter stabbur.

Min flotte samarbeidspartner Green Adventure sponset konkurransen for meg - tusen takk til dem! Som du ser på bildet konkurrerte jeg med trøye med deres logo. Veldig glad for å kunne fronte et grønt selskap mens jeg konkurrerer!

Green Adventure har i tillegg gitt meg de veganske energibarene Rawbite til testing. Denne konkurransen tok bare 1,5 time så jeg trengte ikke å spise underveis, men Rawbitene var veldig gode å ha både rett før og rett etter! Rawbite er laget på dadler, som inneholder mye glukose som raskt tilfører kroppen energi. Perfekt til trening og konkurranse, med andre ord!

Rawbites ulike varianter. Vegetarløperen. Samarbeid med Green Adventure.

Før konkurransen spiste jeg en Rawbite med kokos, og etterpå en med cashew. Begge er veldig gode, og består kun av rene råvarer. De kan kjøpes på Narvesen og 7Eleven, så de er til og med lette å få tak i!

Resultatmessig endte jeg opp nr 7 av 12 i min kategori, og 12 av 24 kvinner. Jeg brukte 1 time, 29 minutter og 22 sekunder. Helt fornøyd med det!:-) Nå skal jeg restituere med masse god vegetarmat frem til Ostseeman ironmandistanse triatlon om en uke:)

Trenger du motivasjon til å trene?

Sliter du med å komme deg opp av sofaen? Vil du være mer aktiv, men klarer ikke å motivere deg? Da bør du lese videre. Jeg er blitt oppfordret fra en som følger bloggen om å gi motivasjonstips til de som egentlig ikke liker å trene. Dette synes jeg er en bra oppfordring - et ønske om å trene er første steg på veien til å bli aktiv! Her er mine tips:

1. Sett et mål for treningen

Dette er det aller viktigste. Du må ha et mål for det du driver med. Et godt mål kan være å delta i en konkurranse. Dette målet er helt konkret og får det kanskje til å krible litt i magen, noe som er viktig for at du faktisk setter i gang. Et vagt mål om å "trene mer" kommer ikke til å funke - det er ikke motiverende nok, og er vanskelig å måle.

Nå for tiden har jeg ekstra mye motivasjon for å trene - jeg skal nemlig konkurrere i Ostseeman 3. august. Dette er en ironman-distanse i triatlon, hvor jeg skal svømme 3,8 km, så sykle 180 km og til slutt løpe maraton på 42 km. Sammenlagt blir dette en utfordring som er ganske skremmende, så det er topp motivasjon for å trene så bra som mulig!

En annen ting du kan sette deg som mål, er å lære deg noe nytt. For eksempel å crawle.

Da jeg meldte meg inn i klubben Oslofjord Triatlon for 3 år siden kunne jeg nesten ikke svømme. Jeg svømte med hodet over vann, og det gikk alt annet enn fort. Men jeg bestemte meg for å lære å crawle, så de siste årene har jeg brukt masse tid i vannet for å lære meg teknikken. Det er utrolig gøy når resultatetene kommer, og dessuten kommer jo kondisen samtidig!

 2. Godta at det er vondt i starten

Er du utrent er det vondt når du begynner å løpe. Eller sykle. Eller svømme. Oksygenopptaket ditt er dårlig og du blir anpusten med en gang. Kanskje får du syre i beina også. Og skyhøy puls. Du blir helt garantert skikkelig støl i tillegg. Dette er normalt, og det går over etterhvert som du blir bedre trent. Tenk på målet ditt der fremme og godta at dette er en overgangsperiode hvor du gjør kroppen din i stand til å prestere!

3. Tren sammen med noen

Å trene sammen med noen er motivasjon i seg selv og dessuten mye koseligere enn å trene alene. Bare ikke fall for fristelsen til å droppe trening hvis treningspartneren din avlyser en dag!

Jeg trener masse sammen med kjæresten min. Det er superkos!

4. Spis masse god plantekost når du kommer hjem

Dette er veldig bra motivasjon for meg. Jeg lager ofte masse deilig mat på forhånd som jeg kan spise med en gang jeg er tilbake fra trening.

Plantekost kan du spise masse av med god samvittighet. Det er bra for helsa, for dyrene og for miljøet.

Enda en fordel med plantekost er at veggiser gjennomsnittlig er betydelig slankere enn de som spiser kjøtt! Da går det fint an å ta seg litt snacks også!

5. Kom i gang!

Det er ikke noe å vente på - bare kom i gang!

Gøy på Østfold Triatlon i helgen!

- Innlegget inneholder reklame for Green Adventure som dekket konkurranseutgiftene for meg -

Havregryn, smoothie og veganske pannekaker = bra drivstoff til triatlon! Jeg deltok på sprintdistansen i Østfold triatlon i helgen. Svømmingen gikk dårlig, men da jeg var oppe av vannet syklet og løp jeg forbi 30 andre deltakere! Plasseringen ble i beste halvdel både blant kvinner og i min aldersklasse. Plantpower! Her står jeg i mål etter å ha svømt 500 m, syklet 20 km og løpt 5 km.

Østfold tri, i mål. Vegetarløperen.

Jeg var så heldig at min samarbeidspartner Green Adventure sponset denne konkurransen for meg. Til gjengjeld løp jeg med deres logo på brystet. Gøy å fronte et grønt og miljøvennlig selskap!

I triatlon sier man gjerne at kosthold og ernæring er den fjerde disiplin. De tre første er svømming, sykling og løping. I timene før start ladet jeg derfor opp med næringsrik vegetarmat - havregryn med rismelk, appelsin- og jordbærsmoothie og veganske pannekaker.

Jeg kom inn på tiden 1 time, 29 minutter og 34 sekunder. Jeg ble nr. 34 av 79 kvinner, og nr. 20 av 46 i min aldersklasse.

Her er litt bilder fra konkurransen:

Ta på våtdrakten. Østfold Triatlon. Vegetarløperen.

På med våtdrakt før start!

Østfold tri, svømmestart. Vegetarløperen.

Da er startskuddet gått for kvinnene! Når man svømmer i klynge må man regne med å få en del spark og slag, men det slapp jeg unna denne gangen. Derimot klarte jeg å svømme skikkelig skeivt. I tillegg var det mye bølger, så jeg var sent oppe av vannet.

Østfold tri, t1. Vegetarløperen.

Endelig oppe av bølgene. Av med våtdrakt og på med sykkelsko og hjelm. Nå er det om å gjøre å ta igjen så mange som mulig på sykling og løping!

Vegetarløperen. Østfold Triatlon.

Der var jeg i mål! Etter svømmingen klarte jeg å sykle og løpe forbi 30 andre deltakere, så det er jeg fornøyd med - spesielt siden jeg ødela beina mine på Marka24 for 2 uker siden.

Nå gleder jeg meg veldig til mine neste to triatlon - Tuddal Triatlon og Ostseeman Triathlon. Også her skal jeg løpe med Green Adventure sin logo på brystet. Karma for the win!

Samarbeid med Green Adventure!

Reklame

Jeg er kjempeglad nå, for jeg har nettopp inngått et sponsorsamarbeid med Green Adventure! Green Adventure er et firma helt etter mitt hjerte <3. De leverer varer innen friluftsliv og sport, og har stort fokus på miljø, fair trade og etisk handel. De distribuerer de veganske energibarene RawbitesGrower´s Cup - økologisk fair trade kaffe og te til turbruk, samt Goal Zero solcelleprodukter.

Logo Green Adventure.

Samarbeid med Green Adventure om konkurranser

Jeg samarbeider med Green Adventure om fire konkurranser i år:

Hvaler Triatlon, 21. juni. Sprintdistanse: 500 m svømming, 20 km sykling, 5 km løping. - Østfold Triatlon, 29. juni. Sprintdistanse: 500 m svømming, 20 km sykling, 5 km løping. - Unionsmaraton, 5. juli. Fulldistanse: 42,195 km - Tuddal Triatlon, 26. juli. Sprintdistanse: 750 m svømming, 20 km sykling, 5 km løping.

I disse konkurransene skal jeg ha logoen til Green Adventure på konkurranseklærne. Jeg er stolt av at jeg skal representere Green Adventure i disse konkurransene, for dette er et firma som virkelig opererer i tråd med mine verdier og interesser. Ikke bare distribuerer de varer til bruk i friluftsliv og sport - de har fokus på miljø, etisk handel og fair trade i tillegg!

Testing av Rawbite til trening og konkurranse

Vegetarløperen. Samarbeid med Green Adventure, distributør av Rawbites.

Green Adventure har også sendt meg ulike typer Rawbite som jeg kan teste ut. Dette er jeg veldig spent på, for Rawbite er høykvalitets energibarer og dessuten veganske. De består kun av nøtter og frukt. De smaker veldig godt og nå skal jeg teste dem til trening og konkurranse. Jeg har ofte treningsøkter og konkurranser på over 2 timer, og da er det viktig å fylle på med energi underveis. Det er ikke likegyldig hva man spiser mens man er i aktivitet - det er viktig å finne ernæring som magen tåler.

Her kan du lese mer om Rawbite.

Jeg er utrolig glad for at jeg har funnet et firma som er så i tråd med mine verdier og interesser, og jeg gleder meg til samarbeidet. Dette blir et grønt eventyr!

Trening er ikke bra for kroppen

Her er beviset: Løpesokk etter vond løpetur. Vegetarløperen.

Nå lurer du sikkert på hva som er skjedd her. Svaret er at jeg har løpt med utstyr fra Nike. På en kort løpetur klarte jeg å pådra meg noen helt grusomme gnagsår og blemmer. Det her kan ikke være bra for kroppen!

Jeg skylder på Nike. I dag brukte jeg både sokker og løpesko fra dem. Vanligvis bruker jeg sko fra Saucony og antiblemmesokker fra Wrightsock. Da går det mye bedre.

Jeg tør ikke å vise deg bilde av foten uten sokk, men sånn så det ut da jeg tok av meg løpeskoene:

Vond løpefot. Vegetarløperen.

I kveld er det årets første treningstriatlon på Bogstad, men med sånne føtter får jeg ikke deltatt. Snufs. Derfor blir det trøstespising av veggispølser i stedet. Aldri så galt at det ikke er godt for noe!:)

Veggispølser fra Linda McCartney. Vegetarløperen.