Godfølelsen! Vegetarkost og trening

Er det noe som gir meg godfølelse, så er det vegetarkost og trening. Trening utløser masse endorfiner og jeg er blitt avhengig. Men vet du hva? Å spise vegetarkost kjennes også utrolig bra for kroppen! 

Jeg merker at kroppen min har skikkelig godt av at jeg spiser masse forskjellige matvarer, som bønner, linser, erter, frø, nøtter, grønnsaker, frukt og bær. Det påvirker det generelle velværet og energinivået mitt på en veldig positiv måte. Tidligere spiste jeg helt vanlig norsk mat – da fikk jeg i meg betraktelig mindre av disse råvarene, selv om jeg alltid har laget mat fra bunnen.

Jeg har erfart at vegetarmat også er helt supert i treningssammenheng. Jeg får i meg masse langsomme karbohydrater fra fullkorn, samt raskere karbohydrater fra frukt og bær. Karbohydrat er det kroppen trenger mest av i treningssammenheng. Vegetarmaten gir også gode mengder protein fra fullkorn, bønner, linser, erter, nøtter og frø. Og planteprotein ligger veldig lett i magen i forhold til kjøtt! Jeg kan fint ta en treningsøkt kort tid etter jeg har spist. 

Hva med deg - har du prøvd å trene på vegetarkost? Jeg oppfordrer deg til å prøve og kjenne på godfølelsen!