Soya - sunt eller farlig? Bra til trening?

Mange løpere og idrettsutøvere er bekymret for å ikke få i seg nok protein på vegetarkost. Heldigvis går det lett å få i seg nok protein - bare man spiser nok. Det er protein i kornprodukter, belgvekster, nøtter og frø. De inneholder ulik fordeling av de essensielle aminosyrene og derfor er det lurt å kombinere disse matvarene for å få komplett protein.

Soya inneholder derimot alle essensielle aminosyrer, og er derfor en kilde til komplett protein. Drikker man en liter soyamelk i løpet av dagen får man i seg hele 30g protein. For meg er dette en tredjedel av dagsbehovet. Men hvordan er det egentlig med soya? Er det sunt eller farlig?

Da jeg la om til vegetarkost fikk jeg høre av mange at soya ikke var bra. Jeg fikk aldri noen henvisninger til studier, men mange jeg snakket med var overbevist om at de merkeligste ting kunne skje med kroppen hvis man spiste soya.

Nå har jeg endelig fått en nyttig og faglig oppklaring rundt dette. Min ernæringsfysiolog Pernilla Berg som jeg har et sponsorsamarbeid med sendte meg nemlig link til et foredrag hun har holdt om belgvekster - med stort fokus på soya. Her forteller hun at det er mange negative myter rundt soya som stammer fra en interessegruppe i USA som fremmer animalske produkter. Videre tar hun for seg disse mytene og tilbakeviser dem vitenskapelig. 

Du kan se ernæringsfysiolog Pernilla Berg sitt foredrag om soya her. Det har i alle fall gjort meg helt trygg på at soya er en sunn proteinkilde og at den er super i treningssammenheng når man vil ha i seg ekstra protein.

NB - det er mye soyaproduksjon som ødelegger regnskogen. Dette er det selvfølgelig ikke miljøvennlig å spise, men mesteparten av denne soyaen går til dyrefôr i kjøttproduksjonen. Produsenten Go Green bruker derimot kun soya som er dyrket i Østerrike, mens Alpro bruker soya dyrket i Europa, Canada og Kina. 

Nå blir det mer soya sjokolademelk og smoothie laget på soyamelk, bær og frø etter neste løpetur!

Nå blir det mer soya sjokolademelk og smoothie laget på soyamelk, bær og frø etter neste løpetur!