Dette bør du IKKE gjøre før triatlon og konkurranse

Her er mine råd til hva du IKKE bør gjøre før triatlon og konkurranse. De er basert på erfaring fra Tjörn Triatlon i Sverige, hvor jeg hadde totalt mangel på planlegging. Konkurransen er en halv ironmandistanse, med 1,9 km svømming, 90 km sykling og 21 km løping.

Her er det jeg gjorde frem til konkurransen, og som jeg anbefaler alle andre å IKKE gjøre


- Vente til dagen før med å sjekke konkurranseinfo som løypekart og hvor mange mat- og drikkestasjoner det er underveis.

- Vente helt til dagen før med å bestemme seg for valg av ernæring under konkurransen, og å regne på hvor mange kalorier man trenger underveis.

- Ikke vaske sykkelflaskene sine på to uker og oppdage to timer før start at drikkeflaskene er fulle av mugg. Samtidig som man bor i en hytte uten vann.

- Ikke spise ordentlig dagen før konkurranse.

- Stå opp så sent at man nesten ikke rekker frokost og må hive i seg gel og soya sjokolademelk mens man skifter til våtdrakt.

- Være så laidback at man ikke setter mål for tid man ønsker å gjennomføre på og lager et tidsskjema for hvordan man skal få det til.

- Legge vrengte klær og sko med dobbeltknuter i skiftesonen så det tar ekstra lang tid å få dem på seg.

- Ikke sjekke værmeldingen og dermed måtte hutre 35 km på sykkelen for å få varmen på grunn av for lite klær.

Det positive er at hvis du gjør alle disse bommertene og fortsatt kommer deg gjennom blir du kjempeglad!:-D Da jeg var 3 km fra mål gikk det opp for meg at jeg faktisk var i ferd med å gjennomføre en halv ironman – til tross for min elendige forberedelse. Da gikk jeg inn i en tilstand av lykkerus og runner´s high. For en fantastisk følelse å komme i mål!

                           Medalje og alt!

                           Medalje og alt!