Idrettsutøvere på vegetarkost: Pernilla Berg

- Innlegget inneholder reklame i form av omtale og lenker til produkter fra min sponsor Veganlife -

Min erfaring med trening og vegetar er veldig god. Jeg har vært veggis så lenge jeg har drevet med idrett. Jeg begynte å spise vegetarisk i 2008, og begynte å trene i 2011. Jeg opplever at plantekosten gir meg all energien jeg trenger til idrett, og vel så det. Jeg har trent i såpass kort tid at jeg ikke har oppnådd noen plasseringer å snakke om. Likevel har jeg klart å gå fra null trening til å gjennomføre maraton og halvironman triatlon på bare 3 år.

Jeg har lest mye om veganske idrettsutøvere som får topplasseringer og gir vegansk kosthold sin del av æren for resultatene. Noe som er veldig kult, er at jeg faktisk også kjenner en slik person – min ernæringsfysiolog Pernilla Berg!

Pernilla har spist vegetarisk siden hun var 12 år, og vegansk siden hun var 19. Idrettsmessig er hun på et helt annet nivå enn meg – hun er knallgod!

Her har Pernilla og lagkameraten vunnet 1. plass i mixed class i løpet Kiruna Extreme Mountain Marathon 2014.

Her har Pernilla og lagkameraten vunnet 1. plass i mixed class i løpet Kiruna Extreme Mountain Marathon 2014.

Pernilla har løpt Berlin maraton på 2 timer og 47 minutter – noe som tilsvarer en snittfart på rundt 15 km i timen! 10 km har hun løpt på 37 min og 7 sekunder. Fra mitt perspektiv er dette sinnsykt fort. I april løp jeg 10 km i Holmestrand Maraton på 51 minutter, og da fikk jeg plassering blant den beste sjettedelen av kvinnene.

I tillegg til dette har Pernilla fått 1. plassen i flere 2-dagers orienteringsløp i fjellet, hvor man bærer med seg alt av utstyr og overnatter underveis:

- I Original Mountain Marathon (UK) har hun fått 1. plassen i mixed class hele tre ganger! I 2001, 2004 og 2013.

- I Björkliden Mountain Marathon (Sverige) fikk hun 1. plassen i mixed class i 2001.

- I Kiruna Extreme Mountain Marathon (Sverige) fikk hun 1. plassen i 2014.

Pernilla er overbevist om at det veganske kostholdet har bidratt til utholdenheten hennes. Når dette kommer fra en ernæringsfysiolog synes jeg det er ekstra kult! Pernilla forteller dessuten at for utholdenhetsutøvere er det flere fordeler ved plantebasert kosthold enn ved alteterkost. Plantpower!

Hvis du vil bestille veiledning og plan for trening og kosthold av Pernilla, kan du faktisk det:

Her kan du bestille skreddersydd treningsplan hos Veganlife!

Her kan du bestille kostholdsråd fra Pernilla!