Proteinrik vegetarmat til styrketrening

Lurer du på hva du kan spise for å bygge muskler på vegetarkost? Jeg har noen tips til deg!

Sjekk også denne saken om hvor lett det er å få i seg protein på vegetarkost!

Både før og etter styrketrening er det viktig å få i seg nok næring. Spesielt trengs det karbohydrater og protein. Jeg pleier å spise havregrøt eller soyayoghurt med firkorn og bær før trening. I havregryn er det 13% protein, og i 4korn er det 11%. Også soyayoghurt og soyamelk har godt med protein.

Etter trening er det nyttig med for eksempel wraps med hummus eller falafel. Dette er laget på kikerter, som som er en viktig proteinkilde.

Nøtter er også en viktig proteinkilde, så brødskiver med peanøttsmør etter trening er en hit!

Vegansk mat kan sikre alle de essensielle aminosyrene, på samme måte som kjøtt, egg og melk. 

Det er lurt å ha meg seg mat i treningsbaggen så man kan fylle opp lagrene med en gang etter en økt. Olympiatoppen skriver at det er viktig at kroppen etter en treningsøkt raskt får tilført det den trenger av næringsstoffer og væske slik at restitusjonsprosessen blir optimal. Optimal restitusjon er viktig for å få maksimalt ut av treningen. 

Lykke til på trening!

Vegetarløperen.