Spørsmål og svar om styrketrening og vegetarmat

- Innlegget inneholder reklame i form av omtale av Rawbite, som jeg får av min sponsor Green Adventure -

Jeg har fått spørsmål fra Ida i en gruppe på Facebook om tips til hva man bør spise når man trener styrke, og hvordan man kan utnytte maten optimalt. Her er spørsmålet:

Om det ikke er mye å be om, så vil jeg gjerne få noen flere tips i forhold maten og hvordan å utnytte den for å oppnå maks med proteiner og karbs, siden jeg trener hard styrke, og gjerne vil legge enda mer om på kostholdet For det virker som du har mye god kunnskap innen dette, Hilde!

Gjerne måltider som inneholder mye proteiner og karbohydrater, for å få mest mulig utnytte av styrketrening det hadde vært konge! Vil så gjerne bygge muskler, men det er vanskelig når jeg spiser for lite, fordi jeg mangler kunnskap.

Viktig å få i seg nok kalorier

Min erfaring er at det er viktig å spise nok mat og få i seg nok kalorier for å bygge muskler. Før jeg begynte å trene for snart 4 år siden veide jeg bare 51 kg og var syltynn. Nå har jeg lagt på meg 4-5 kg muskler, og det har jeg gjort med trening og mye mat.

Vegetarløperen. Styrketrening på vegetarkost med nok protein.jpeg

Jeg er spesielt oppmerksom på å få i meg nok kalorier før og etter trening. Det er lurt å ha meg seg mat i treningsbaggen så man kan fylle opp lagrene med en gang etter en økt.

Det er ikke likegyldig hva man spiser for å få i seg kalorier. I hvert fall ikke når maten også skal fungere som drivstoff til treningsøkter. Her er karbohydrater spesielt viktig. 

Karbohydrater er viktig til trening

I sine ernæringsråd for idrettsutøvere som er vegetarianere, skriver The Vegetarian Nutrition Dietetics Practice Group at  karbohydrat bør utgjøre hovedbestanddelen av kostholdet. Både musklene og hjernen vår trenger karbohydrat. Vegetarkost er naturlig rik i karbohydrat fra fullkorn, pasta, ris, kornblandinger, grønnsaker, og frisk og tørket frukt. Idrettsutøvere bør få i seg alle disse kildene til karbohydrat. Les mer her.

Til måltidene er jeg veldig glad i å få i meg langsomme karbohydrater via grovt korn. Grove kornprodukter er mer enn det du kanskje først tenker på - det er havregryn og 4korn, men også quinoa, fullkornspasta, grov ris, bulgur, couscous, og middagsbygg. For å nevne noe. Det kan brukes på utallige måter til både frokost, lunsj og middag.

Rett før og etter trening trenger man gjerne raskere karbohydrater. Da er det genialt med frisk eller tørket frukt. Underveis i treningen spiser jeg ofte Rawbite, som jeg har fått av min samarbeidspartner Green Adventure. Rawbite er laget på tørket frukt og nøtter, og inneholder både karbohydrat og protein. Jeg drikker også ofte sportsdrikk for å få i meg ekstra karbohydrater.

Viktig med nok protein

Etter trening er det viktig med protein i tillegg til karbohydrat. Det er protein i kornprodukter, og i bønner, linser, erter, nøtter, frø og soyaprodukter. Det er viktig å spise flere av disse proteinkildene så man får i seg alle de essensielle aminosyrene. Spiser du for eksempel en pastarett med tomatsaus og kikerter, får du i deg protein fra både pastaen og kikertene.

Ta en titt på disse linkene for å se hvordan du lett kan få i deg protein:

Så lett får du i deg protein på vegetarmat!

Proteinrik vegetarmat til styrketrening. 

Ta også gjerne en titt på dette innlegget:

Trening og vegetar - hvordan gjør man?

Har du spørsmål du ikke fant svar på her? Still dem i kommentarfeltet under!